Keuzes maken en overprikkeling voorkomen

Hoe je als werknemer met autisme overprikkeling kan voorkomen door keuzes te maken

Ik wil je een verhaal vertellen over Ellen. Ze was 21 jaar toen ik haar leerde kennen en had sinds 2 jaar de officiële diagnose ASS. Daarvoor had ze in haar puberjaren 4 jaar lang de diagnose borderliner.
Ze is erg sociaal en vind het leuk om contact met anderen op te zoeken, maar op de een of ander moment trekt ze zich resoluut terug en wilt geen contact meer hebben met de ander. Het aantrekken en afstoten, het grillig gedrag werd gelabeld als borderliner. Echter dit meisje deed dit vanuit een ander invalshoek. Namelijk ze raakte zo overprikkeld door haar omgeving en uit eigen overleving trok ze zich elke keer terug.  Maar op momenten wanneer ze zich weer goed voelde maakte ze weer verschillende afspraken met anderen,

Onbegrip
De reacties die ze kreeg van haar omgeving waren niet altijd heel begripvol.
Hoezo zeg je weer af? We hadden toch afgesproken? Je was vandaag vrij en had alleen boodschappen gedaan en je huisje schoongemaakt.

Wat zij en haar omgeving niet bewust van waren, dat het logisch is waarom haar huisje schoonmaken inderdaad veel energie kost waardoor ze amper kon opbrengen om ’s avonds weer de drukte op te zoeken.
De verschillende schakelmomenten tijdens het schoonmaken kunnen voor mensen met ASS veel energie kosten. Doordat ze samen met mij in kaart heeft gebracht wat haar energie geeft maar ook wat haar energie kost heeft ze geleerd om rekening te houden met het plannen van activiteiten in haar planning.

Keuzes maken
Bij haar werkte het goed om met een duidelijke planning te werken. Op de dagen dat ze een verjaardag heeft om geen huishoudelijke taken te doen.
En mocht het niet anders kunnen, zorgt ze voor voldoende rust er tussendoor. Of ze is er van bewust dat ze de dagen erna geen afspraken inplant.

Het gaat niet om prikkels of activiteiten/situaties vermijden. Het gaat om keuzes maken die ervoor zorgen waardoor je makkelijker ermee leert omgaan omdat je er rekening mee houdt in je planning.


Alles is leuk
Soms zijn er eenmaal drukkere weken waar je leuke activiteiten hebt die je graag allemaal wilt ondernemen. Als je van bewust bent dat je door deze bewuste keuze jij een aantal dagen erna erg moe bent en graag een hele dag alleen wil zijn, is dat prima.
Zolang jij dit van jezelf weet. Zo overrompelt het leeg/ geleefd gevoel jou niet meer. Doordat je hierop beter anticipeert, zorg jij voor voldoende rustmomenten in de dagen erna.

Weet jij waar je energie van krijgt en wat jou energie kost? Dit is de eerste stap om te onderzoeken zodat jij betere keuzes leert maken in je planning waardoor je niet overprikkeld raakt.

“Moeite met keuzes maken: Ik vind alles leuk.” Daar volgende week een nieuwe blog over.

Wil je wekelijks nieuwe blogs ontvangen? Schrijf je dan gratis hier in