Hoe je als werknemer met autisme omgaat met veranderingen en je werkzaamheden goed uitvoert

Je hebt succesvol je studie afgerond. Je hebt voldoende kennis in je vak. Je bent met goede moed begonnen aan je nieuwe baan. Echter je vraagt je steeds af hoe je met de veranderingen op je werk om moet gaan. Je wilt graag je werk goed uitvoeren maar merkt dat de onduidelijke communicatie veel energie kost.

Eigen verandering
Voordat ik je tips geef hoe je hiermee omgaat, wil ik jou eerst vertellen hoe ik omging met een grote verandering in mijn leven.

Bijna 15 jaar geleden ben ik geïmmigreerd naar Nederland om te studeren. Dit was voor mij een grote verandering. Ik verhuisde van een eiland naar een land. Met een andere cultuur, weer, en zonder familie.

Voor mij was het belangrijk om ook de duidelijkheid te krijgen waar ik aan toe was.
Waar ga ik wonen, wie zal mijn eerste contact persoon zijn.
Ik had veel vragen: hoe regel ik een sofinummer, hoe krijg ik de sleutel van mijn huisje, hoe werkt het openbaar vervoer etc.
Om antwoord te krijgen op veel van mijn vragen, had ik in de eerste week dat ik hier in Nederland was een contactpersoon die mij wegwijs maakte. Iemand die mij kwam ophalen op Schiphol en hielp om allerlei zaken te regelen en wat er allemaal bij komt kijken als je net geïmmigreerd ben.

Ik had dus een duidelijke stappenplan. Ik wist wat mij te wachten stond, en welke taken uitgevoerd moest worden. En op wie ik kon terugvallen wanneer het mij niet alleen lukte.

Door deze duidelijkheid lukte het mij wel om te zorgen dat ik zonder stress aan mijn studie kon beginnen.

Veranderingen op je werk
Als werknemer kan je ook regelmatig te maken krijgen met veranderingen op je werk. Stel je voor dat je geen duidelijkheid hebt wat er gaat veranderen of wat er van je verwacht wordt. Hierdoor kun je gestrest raken en je werk niet meer goed uitvoeren.

7 tips hoe je als werknemer met veranderingen omgaat

1. Vraag duidelijkheid wanneer veranderingen plaatsvinden op je werk.

2. Vraag duidelijkheid wat de gevolgen zijn voor jouw werkzaamheden.

3. Maak duidelijke afspraken wat er van jou verwacht wordt. Hierdoor kun je je beter op anticiperen en rekening houden met de nieuwe situatie.

4. Vind je het prettig om nieuwe informatie visueel te krijgen i.p.v. mondeling? Zorg dat je de informatie op papier of digitaal doorgestuurd krijgt.

5. Gun je zelf de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie.

6. Bedenk welke stappen er nodig zijn, zodat het jou hierna wel lukt om om te gaan met de veranderingen op je werk.

7. “Sterk zijn wil niet zeggen, dat je alles zelf moet dragen. Het is juist heel krachtig, om hulp te vragen”

Promotie krijgen is ook een verandering. Hier krijg je meer tips over.

Wil je wekelijks nieuwe blogs ontvangen? Schrijf je dan gratis hier in

.