Ik wil geen luie collega’s meer!

Herken je ook in onderstaande uitspraken?

  • Voel me onbegrepen op mijn werk
  • Ervaar veel onrust in mijn lijf
  • Collega’s houden zich niet aan de afgesproken taken
  • Krijg het gevoel dat ik alle taken moet oppakken en uitvoeren
  • Lukt niet altijd om deze taken op tijd af te krijgen
  • Ervaar stress en word er nog meer onzeker van of ik het wel goed kan en doe
  • Afgelopen week ben ik door 3 verschillende mensen benaderd met soort gelijke vraag:

    Hoe ga ik hiermee om?
     
     
    Kwaliteiten

    Wist je dat mensen met autisme vaak de volgende kwaliteiten hebben:

  • Taken precies en secuur uitvoeren
  • Houden aan de afspraken
  • Gefocust op 1 bepaalde taak en doorgaan totdat het opgelost is
  • Harde werkers
  • Maar aan de andere kant wanneer er geen duidelijke afspraken en taken zijn gemaakt wie wat doet, heeft iemand met autisme mede door hun kwaliteiten de neiging om alle werkzaamheden die niet opgepakt worden door collega’s zelf uit te voeren.
     
     
    Mocht je jezelf hierin herkennen. Kun je je voorstellen wat voor gevolgen dit ook voor jou kan hebben.

  • Je bent aan het einde van de dag doodmoe. Doodmoe van de extra taken uitvoeren die misschien niet tot je takenpakket horen.
  • Misschien voel je ook onbegrepen door je collega’s omdat ze zich niet aan de afspraken houden en jij wel. Dit kost energie want je vindt het onbegrijpelijk waarom iemand niet zijn eigen takenpakket uitvoert. En anderen vinden jou een zeur.
  • Tijdnood. Eigen werkzaamheden niet op tijd afronden waardoor je misschien door je werkgever op aangesproken wordt. Dat jij je werk niet goed uitvoert.
  • Merk je de vicieuze cirkel waar veel werknemers met autisme in terecht komen?


     
     
    Wat te doen:

    1. Ga het gesprek met de ander aan.

    2. Welk takenpakket hoort bij jou

    3. Welk takenpakket hoort bij de ander

    4. Welke afspraken maken jullie met elkaar als een bepaalde taak niet uitgevoerd worden

    5. Wees bewust dat jij niet verantwoordelijk bent voor een werkzaamheid van je collega. Tenzij je een werkgever bent, is het niet jou taak om te zorgen dat een collega haar taken uitvoert.
     
     
    Soms kan het zo zijn dat door het verzuimen van een taak van je collega, jij in de knoei komt met jou werkzaamheden.
    Volgende week een nieuw blog daarover: wat jij kan doen om daarmee om te kunnen gaan. Wil je die niet missen? Schrijf je hier gratis in.

     
     

    Woensdag 30 oktober geef ik een gratis online training: 9 stapmodel voor meer “grip op je leven”. Je krijgt handvatten waardoor jij weer stevig in je schoenen gaat staan en het leven gaat leiden wat jij wil!

    Meld je hier gratis aan.