Ontcijferen van communicatie en oplossen van misverstanden

In mijn vorige blog heb ik je verteld dat het belangrijk is dat je leidinggevende weet wat jij nodig hebt of graag anders wilt zien om fijn te kunnen blijven functioneren op je werk.

Stel, je vindt het lastig om te bedenken wat je nodig hebt. “Vanuit autisme Bekeken” heeft een fijne tool hiervoor online: https://www.gesprekshulp.nl/gesprekshulp-werk

Hierin vind je een houvast waar je aan zou kunnen denken om een en ander bespreekbaar te maken met je leidinggevende.

Onlangs ben ik een coachingtraject gestart waarin de medewerker heeft aangeven totaal geen begrip te krijgen van zijn leidinggevende. En dat hij het gevoel heeft er alleen voor te staan en dat hij constant onder druk gezet wordt. Dit waren echte, reële gevoelens van de medewerker.

Daar waar er ruimte voor is, ga ik altijd in gesprek met zowel de leidinggevende als de medewerker in een driegesprek. Om samen boven tafel te krijgen hoe de samenwerking beter kan verlopen of puur en alleen om te ontdekken wat de beste manier is om dit traject aan te vliegen. Wat bleek? De leidinggevende had totaal geen besef van hoe hij overkwam op de medewerker. Haar bedoeling was juist om hem te motiveren. Hij weet namelijk dat hij uitgedaagd wil worden, omdat hij vaker heeft aangeven dat hij zijn motivatie begint te verliezen en meer uitdaging zou willen.

Dus de leidinggevende dacht: ik zal zelf gaan bedenken wat voor extra taken hij zou kunnen overnemen. De medewerker wist echter niet met welke achterliggende gedachte de leidinggevende dit heeft gedaan. Hij dacht: ik krijg alleen maar meer werk zonder echt uitleg wat er van mij wordt verwacht en ik krijg het gevoel dat ik in het diepe word gegooid.

Voor een medewerker zonder autisme is het vaak snel duidelijk wat de bedoeling is, leggen ze de link tussen hun wensen en dat wat hun aangedragen worden. Voor iemand met autisme is dit niet altijd het geval. Niet iedereen kan de juiste link leggen of de juiste conclusie trekken over wat de bedoeling van een ander is.

Zonde eigenlijk, hè? Dit was dus al sinds vorig jaar zomer aan de gang. En de leidinggevende wist niet dat de medewerker steeds meer gestrest was op het werk. Hij kwam namelijk altijd opdagen en is nooit ziek. En de medewerker wist niet dat de leidinggevende eigenlijk het beste met hem voor heeft.

Gelukkig krijgen diversiteit en inclusiviteit steeds meer aandacht binnen het bedrijf waar medewerkers de kans krijgen om met een loopbaancoach die gespecialiseerd is in autisme aan de slag te gaan. Dus deze medewerker dacht meteen: dit is mijn kans! J  En hij kwam zodoende bij mij terecht.

Daarom hebben we samen een overzicht gemaakt van hoe we komende periode het gaan aanvliegen. Wat heeft de medewerker nodig van zijn leidinggevende? En in hoeverre kan de leidinggevende hierin wat betekenen?

Ik kreeg laatst een berichtje van de medewerker waarin hij aangaf hoe dankbaar hij is dat hij deze stap heeft genomen. Alleen al het feit dat ze het gevoel krijgt nu gesteund te worden, maakt dat hij veel meer rust ervaart op het werk. We zijn er nog niet. Hij heeft nu pas twee coachgesprekken gehad. Maar ik heb alle vertrouwen erin dat dit goed gaat komen!

Vertel, heb jij weleens ervaren dat er miscommunicatie is ontstaan tussen jou en je leidinggevende? Dat je een negatief gevoel over iets had, terwijl de ander het heel anders had bedoeld?

Tip? Vraag het altijd na: vraag om verduidelijking, hoe eng het ook mag klinken. Zeg letterlijk wat het met jou doet op dat moment. Bijvoorbeeld: ik heb het gevoel dat ik niet serieus genomen word, omdat ik lange tijd moet wachten op een reactie.

Vind je het lastig om te bedenken hoe je het moet aanvliegen? Stuur mij een e-mail, zodat we er samen over kunnen sparren.

 

Wil jij ook meer rust en minder stress ervaren? Download hier mijn gratis videoserie.