rust en balans werk

Wat heb je nodig om balans en rust te brengen in je werkomgeving?

Vorige week schreef ik een blog over Lisa die soms het gevoel heeft een champignons bubbel te ervaren. Haar verhaal was blijkbaar herkenbaar voor veel van jullie. Bedankt voor de vele reacties. Alleen iedereen had een eigen benaming voor “de champignons bubbel”: Een flipperkast, elektrische toestand, pudding hoofd, punt hoofd. Kortom een vol hoofd.  Wil je nogmaals dit blog lezen? Klik hier.
Deze week wil ik het graag hebben over autisme op de werkvloer. Ik ben ervan overtuigd dat er meer mensen met autisme of mensen die zich herkennen in de autisme kenmerken zijn die prima kunnen functioneren bij een betaalde baan.

In balans
Als persoon en werknemer is het belangrijk dat jij stabiel genoeg bent. Wat bedoel ik hiermee?
– Balans en grip op je leven.
– Genoeg rust in je hoofd en lijf
– Controle hebben over je stress gehalte.
– Positieve mindset hebben
– Voldoende zelfvertrouwen

Tja dit is meteen de grootste uitdaging.
Die allerlei prikkels, onduidelijkheden, sociale communicatie, negatieve gedachtes of een verborgen agenda zijn al genoeg stressbronnen die je uit balans brengen en grip laten verliezen op je leven. Het gevolg? Minder goed in staat om te functioneren op de werkvloer.
En daarnaast is het ook belangrijk dat je op de goede plek zit wat betreft de werkzaamheden?

Weinig match tussen werknemer en werkgever
Volgens NVA onderzoek uit 2017 hebben 46% van de ondervraagden een betaalde baan, waar 29% ervan het werk niet passend vindt wat betreft niveau of inhoud.

Niet onlogisch waarom er steeds meer vraag naar coaches zijn die gespecialiseerd zijn in autisme. Want je weet van jezelf dat er veel meer potentie in zit dan wat er op dit moment uitkomt.

Praktische voorbeelden uit de praktijk
– Zoals Lisa mijn coachee waar ik vorige week over vertelde.

– Of Peter die bij een ict bedrijf gevraagd werd om nieuwe opdrachten via de telefoon aan te nemen, ticket aan te maken en vervolgens actie te ondernemen: Of zelf oplossen of doorzetten naar een collega. Ow ja tussendoor kan hij nog een nieuw telefoontje binnenkrijgen waar hij op moet reageren.
In een tijdsbestek van 5 minuten kunnen dit al 5 verschillende handelingen zijn.
– Of Lara die in een ruimte met 8 andere collega’s haar werk moet uitvoeren, waar het meer dan normaal is dat er in diezelfde ruimte overleg gepleegd wordt in plaats van een aparte ruimte te reserveren. Lara floreert momenteel omdat ze te horen heeft gekregen dat ze standaard 3 dagen thuis mag blijven werken.

– Of Nienke die een hele goede gedetailleerde oplossing had voor een probleem van een klant. Zij heeft 3 pagina’s vol geschreven hoe het probleem ontstaan is en aangepakt kan worden. Echter er wordt van haar verwacht om binnen 5 min een korte samenvatting te geven wat het probleem is en wat de belangrijkste punten zijn. Haar contract werd niet verlengd omdat ze te traag werkte en haar targets niet kon halen.
Wat als je iemand bent die tijd nodig heeft om informatie te laten landen, en/of schakeltijd nodig heeft. Betekent dat jij dit ict probleem niet kan oplossen? Dat jij ineens niet goed je vak kan uitvoeren? Wat als je iemand bent die snel afgeleid wordt door prikkels om je heen. Betekent dat je niet je werk goed kan uitvoeren?
Wat als je iemand bent die als kwaliteit secuur en gedetailleerd bent. Betekent het dat je het probleem van deze klant niet kan oplossen?

Nee de randvoorwaarden zijn op dat moment niet passend voor je.
Sommige randvoorwaarden zijn makkelijker op te lossen. Denk aan duidelijke afspraken maken: zoals 1 specifieke taak alleen uitvoeren. Of in een rustiger werkomgeving werken.

Soms is het niet mogelijk om je werk zodanig aan te passen waardoor er wel een betere match is. Dan is het belangrijk dat je weet wat je wel nodig hebt, waar wel je kwaliteiten liggen.
Zoals bij Nienke is het niet raadzaam om werk te blijven doen waar er tijdsdruk achter zit. Dat er meerdere targets per dag behaald moeten worden. Zij past beter bij een werkplek waar nauwkeurigheid en secuurheid van essentieel belang zijn.

Eerste stap
Maar allereerst is het belangrijk dat jij als persoon balans hebt in je leven. Een juiste balans tussen stress en ontspanning.

Jaap heeft me een tijdje geleden verteld. Het is belangrijk dat je eerst bij jezelf nagaat:
– wat heb je te bieden als werknemer?
– waarom zou een werkgever jou willen hebben in deze functie.
– welke kwaliteiten neem je mee?
Daarna komt de 2e stap:
– past deze werkgever bij jou?
– past deze werkomgeving bij jou?
En als 3e stap:
Bij de punten waar het niet volledig match met elkaar. Is het haalbaar om wijzigingen in te brengen zodat jij als werknemer wel beter kan blijven functioneren .

Wat ik vaak zie, is dat er meteen begonnen wordt met stap 3. Vanuit de werkomgeving veranderingen aanbrengen in de hoop dat de werknemer wel beter gaat functioneren.
Ik gebruik vaak het quote van Albert Einstein:

Everbody is a genius. But if you judge a fish by it’s ability to climb a tree it will live its whole live believing that it is stupid.


Wil je weten wat ik voor jou kan betekenen? Laat je gegevens hier achter.